Tuesday 11 November 2014

Sakit Kepala.






Kemarin (Orang Kolumpo kata semalam). Dok buat keja kat ofis rasa kepala ada sikit migraine. Biasa la keja aku buat kira-kira. Dak aku bukan akauntan. Aku budak kewartawanan  yang terjebak masuk buat policy (paling aku suka sebab aku boleh korek sejarah, aku boleh buat kronologi, aku boleh analyze, aku belajaq banyak menda), dan lepaih tu sekang ni aku terpaksa buat kira-kira. Bukan aku tak suka. Aku suka. Dulu aku ada berkodi buku sudoku sebab pada hemat aku, melibatkan diri dengan banyak-banyak nombor ni aku akan jadi pandai. Otak lebih cerdas dan sel lebih cepat bertindak. Tapi aku taktau pasaipa aku tak suka keja berbentuk rutin. Hahahaha mungkin menjadi wartawan dulu hidup aku penuh warna. Walaupun story tak keluaq paper tapi pengalaman tengok dunia tu ajaq aku banyak benda. Hari ni? Hari ni dunia aku kiri kanan depan belakang dinding hahahahaha best. Aku boleh ada banyak masa untuk memvisualisasi (tolong DBP, aku semak dengan penterjemahan terus dari Bahasa Inggeris bila mana kita ada Bahasa Melayu untuk perkataan itu – lain topik nanti).


Tang mana tadi?


Migraine. Sebelum migraine melanda dengan teruk, aku buat keputusan untuk jalan-jalan window shopping kat shopping mall dekat dengan ofis (abes laaaa lepas ni dah ada mall baru bukak, abes laaaa). Sebenaqnya jalan-jalan melihat benda yang kita suka adalah berbentuk sejenis terapi. Ia akan mengalih pemikiran atau pandangan kita daripada sesuatu yang menyerabutkan kepada sesuatu yang menarik, walaupun untuk seketika.
Aku buat keputusan nak cuci rambut. Minggu lepas dah gunting pendek. Terima kasih senior stylist. Harga paling berbaloi. Servis paling tiptop. Ambience Nora bagi lima bintang! Pendek kata aku puji la. Sebab kali terakhir aku gunting pendek, aku nak ada kepuk-kepuk macam heroin Korea. Tukang gunting potong macam penyapu.


Aku pi salon tu. Depan ada tiga orang. Sorang pompuan. Dua lagi buat-buat pompuan. Takdak orang lain selain aku. Tercangok lagi. Takdak sapa tanya apa. Ada tiga orang bujang lapok lalu depan salon. Yang buat-buat pompuan ni jadi lagi macam pompuan. Masa tu dia tengah pegang penyapu (bukan rambut aku) dok sapu rambut-rambut dalam salon. Geli pulak aku type sapu rambut.


Lima minit. Senyum pun tak. Takpa. Aku harap bukan dia yang cuci rambut aku satgi. Dapat slot in. Kakak comey pakai spek mai. Aku lega. Dia pun start letak syampu.


‘Bismillah..’

Wah. Lega dua kali. Siap urut ala Indonesian style. Hebat kakak ni. Dalam hati aku ‘tolongla urut sampai hilang migraine.’ Aku rasa dia boleh baca hati orang jugak. Ok takot.


Belakang ada satu brader. Rambut tak berapa nak ada. Tapi dia nak cuci. Takpa biaq dia la mungkin dia migraine jugak. Yang buat-buat pompuan dengan senyum manis siap tepuk-tepuk belakang. Untung.


Dekat nak siap. Kakak comey nak blow dry rambut aku. Ada dua orang awek masuk. Nak gunting rambut barangkali (tanggapan pertama). Betui. Awek 1 pun habaq nak gunting macam mana. Masa tu dia nampak kakak comey dok gulung rambut aku baik punya. Aku rasa dia habaq kat yang buat-buat pompuan tu nak gunting macam rambut aku.


‘Gunting macam tu, rambut you kena halus. Nipis.’


‘Lepas tu kalau dah pakai tudung, nanti dah jadi serabut-serabut.’


Sambil cakap sambil jeling. Eh. Dah dari awai senyum pun takdak. Jeling lagi kot ataih. Taktau la kot mata dia memang sifat macam tu.


Lepaih tu. Aku tengok dia start gunting rambut kakak tu. Bahagi tiga, ikat satu-satu bahagian dengan getah bulu kecik kaler hijau sebelah, biru sebelah. Gunting macam gunting pokok teh dengan pemotong pokok tu. 


Aku harap kakak tu tak kuaq salon rupa macam ni.



http://i01.i.aliimg.com/img/pb/847/485/647/647485847_130.jpg


 



No comments:

Post a Comment