Thursday 27 November 2014

Day 10 of 30-Day Blogging Challenge : Best Trip Of Your Life.


Aku bab-bab berjalan ni aku tak fussy sangat. Pi la mana pun asai tempat tu baru dan menarik (ada ka tempat tak menarik?) pada aku, settle la.

Nak cerita pasai best trip aku rasa banyak. Cuma aku takdak peluang lagi nak melawat seantero dunia pi sana pi sini pasai masa aku kecik-kecik dulu Papito busy dengan kerja. Mamita selalu la dengan aku dengan Adik. Macam kan Papito tu menteri. Tapi betui la dia sibuk. Tapi bila cuti sekolah dia tak pernah tak bawak kami satu family pi jalan la.

Dulu-dulu tak payah kalut bawak aku naik kapai terbang. Ajak pi pasar minggu kat taman belakang rumah pun aku dah bahagia dah. Ingat lagi ada satu hari Sabtu tu, tahun aku dah lupa. Ada cerita Hindustan kat TV. Andaz. Hero bukan main punya handsome. Habih cerita Hindustan, Mamita bawak aku dengan Adik keluaq pi Parkson beli barang. Nak balik tu singgah pasar minggu. Aku dengan Adik dok jalan la dua orang, Mamita dok dalam kereta (dia tak buleh orang ramai, dia pening).

Sampai kat gerai juai kaset. Kalau hampa ingat dulu (la ni aku taktau la pasai aku dah berpuluh tahun dah tak jijak pasar minggu), ada gerai juai kaset-kaset harga murah macam apa ja. Hahahaha. Usha punya usha, Ada album Andaz tu. Aku tengok Adik, Adik tengok aku. Kaset harga RM5.25. Seluk poket masing-masing.

'Abang, syiling buleh?' (aku taktau mana aku dapat kekuatan bertanya soalan macam ni masa tu)

'Buleh, buleh. Mau kaset apa?' (Abang kedai kaset pun nak tergelak tengok muka kami dua)

'Hat tu. Andaz. Tadi tengok kat TV.' (kalau la ni aku dah tampaq muka Adik banyak-banyak kali).

Adik bawak keluaq duit kertas seringgit SEKEPING. Lagi balance RM4.25 tu hampa pakai imagine la amik. Syiling dua kupang, sekupang, lima duit pun ada. Sampai cukup. Hahahahahaha. Perasaan aku bercampur baur masa dok type ni. Betapa punya mau ke kaset tu. Masuk ja dalam kereta Mamita golek kepala. Buleh pusing lagi seround dalam pekan pasai nak dengaq lagu-lagu dalam kaset tu.

'Re Mama Re Mama Reeeeee'

'Zindagii Ek Safarrr Hai Suhanaaaa'

'Hai Naaa Bolo Bolooo'

Hahahaha hampa pun ikut menyanyi sama kan???

Ni nak cerita pasai apa sebenaqnya? Pasai best trip ni pada aku adalah apabila aku pi mana-mana ada family aku. Those were the best trips.

But given a choice, aku nak pi pulau. Bukan Pulau Pinang. Hat tu isok pun aku buleh terjun pi. Duduk pulau, tepi laut. Ada nemo. Hahahahah.Yang penting aku nak berenang tu aku nak tengok Nemo. Dengan Dory. Dengan bapak Nemo. Dengan seagull. Mine! Mine! Mine!

Mekah tu memang aku dah semat la dalam jiwa memang aku nak pi. Ni aku cerita hat selain daripada Mekah. Register pi Haji tahun ni, tahun 2064 baru aku punya turn.

Aaaa...




No comments:

Post a Comment