Thursday 13 November 2014

30-Day Blogging Challenge.

Takpa. Mai kita cuba try test tengok.

Kita anggap bermulanya cabaran pada hari ini (Day 1). Seterusnya mungkin akan ada selang seli dengan entry lain-lain yang mungkin relevan pada masa itu.

Your Blog's Name

Nama blog ni :

Mamak Celup Tepung - I Eat More Vadai Than You

Sejarah? Ya la takkan nak jawap soalan ja pastu post. Hahahaha

Aku dah lama berkecimpung dengan penulisan. Sejak aku pandai pegang pensel hahahahahaha. Dari dulu aku suka menulis. Aku ingat ada satu sajak aku buat. (Ikut perangai Mamita, dia suka tulis sajak, sayu syahdu sorang-sorang tapi dia punya sajak tahap A.Samad Said). Sajak tu tajuk dia 'Bohsia.' Sebab masa tu hebat sangat dentum-dentam orang cerita pasai bohsia. Lepaih tu aku tak ingat buku tu tang mana. Rupanya Mamita jumpa buku tu, dia koyak part sajak tu simpan. -___-  elok umoq aku mencecah dua puluh-an, dia selit kat dressing table aku. Rasa nak bunuh diri baca balik sajak tu.

'Kini, istilah wujud yang lebih tidak aku sangka. Bohtua.'

Tu penutup sajak aku. Sampai harini aku tak tulih sajak dah.


Ha mai balik kat cerita pasai nak bukak blog ni. Lepaih aku kenai pasti minat dalam menulis, aku pun cuba la tulis kat blog lama. (dah tutup pasai situ banyak nukilan emosi budak baru nak up). Semua pun rasa isi hati yang sering dilanda kecewa, broken-hearted pieces of me dan sampah sarap yang lain. Lama blog tu bersawang. Biarkan.

Aku rasa aku perlu satu medium untuk komunikasi. A healthy medium of communication to cure my sick mind. Hahahahaha sebab aku ni, selain daripada bangsa mamak, aku bangsa overthink. Kepala ghoplah. Suka pikiaq banyak tapi taktau nak buat macam mana. Bercakap sorang-sorang tak jalan sebab lepaih tu aku tidoq. Hahahahahaha. Takdak guna punya worang.

Tapi nak pikiaq kepada tajuk blog adalah satu lagi cabaran. Semenjak dulu aku kata aku mamak. Pasai TokBa aku memang mamak. Dia buleh cakap Tamil (tapi dia tak banyak ajaq aku). Lepaih tu aku rasa mamak ni best. Kalau hampa Jawa mesti hampa kata Jawa best. Sama la macam Minang ka Bugis ka apa ka. Ikut sukati hampa la. Aku takdak bantahan. Tapi disebabkan faktor dan struktur bentuk muka aku tak macam mamak (aku ikut belah Papito. Dia darah Raja Siam banyak). Kulit dia cerah, idong takdak la kembang macam semperit, tapi tak la mancong. Tapi kalau kena gaya, amik gambaq ikut angle betui, kadang-kadang nampak jugak mancong tu. Tapi aku suka makan kat mamak. Hampa bagi la aku kat mana pun. Aku buleh bau gulai tu aku dah bahagia. Kena pulak macha hat amik order tu muka macam hero Hindustan (aku tau ada sorang. Aku selalu main mata dengan dia hahahahahaha). Hensem woi. Aku dah rasa macam aku kat India. Cerita Hindustan toksah cerita laa. Kalau weekend aku dah tau cerita apa nak mai dari pukui 6 pagi (ok tipu. 6 pagi ada slot tazkirah depa dengan semayang) sampai ke tengah malam. Macam tu punya kronik.

Jadi disebabkan itu, depa panggey aku macam-macam. Mamak Celup, Mamak Albino, Chapati, Vadai, Papadom. Vadai tu mai pasai antara banyak-banyak, aku memang suka vadai. Menjadi aku, I choose spicy food over sweet stuff. Sebab aku dah sweet dah (nah sua muka mintak penampaq sekali lagi hahahahaha). Kalau aku balik kampung, TokBa nanti usaha pi cari vadai paling sedap dalam dunia yang ada kat situ nak bagi cucu dia makan. Dia tak pernah gagal. Nora bagi lima bintang!!

Sekali TokBa beli vadai, dia akan beli dalam 10 ke 12 ketui. Banyak. Baca macam banyak. Tapi ketahuilah Tuan-tuan dan Puan-Puan sekalian. 8 ketui ja dah buleh kat aku. Untuk waktu pagi. Hahahahaha lagi 2 ke 4 ketui tu aku bawak ke makan tengahari. Sebab tu aku kata, walaupun muka aku, rupa aku, features aku tarak seketui pun yang membawa kepada kemamakan, jiwa aku mamak teruk punya. Hahahahaha tu la dia cerita sejarah pembentukan blog ni.

Kemarin aku pi mamak kat port biasa. Dia dah ada juai vadai. Yes!


No comments:

Post a Comment