Saturday 8 November 2014

Perkara-Perkara Media Sosial.

Dari sudut mata pandangan kayro aku.

mIRC.

Hi. A/S/L Plzzzzzz.

Medium komunikasi pertama zaman tok Nadoq nak connect pi Internet kena merangkak bawah meja PC sambung wayar telefon dekat belakang modem pelan-pelan pasai takut bapak aku hingaq bil RM200++. 

Zaman channel seperti #kampung (masa tu lagi dok pakai hashtag dah) dan channel-channel sekolah dan bandar dan negeri dan berasa amatlah bangga kalau boleh kenai SOP mahupun Founder. Lagi bongkak kalau tiba-tiba jadi AOP kat channel besaq macam tu. Kalau channel sekolah nak riak lebih kena jadi SOP sebab boleh kick dan ban orang. Lepas tu orang kenai. (bukan aku).

Kenalan masa tu pun lebih easy going, lebih mudah. Tak suka senyap. Paling teruk block. Ya. Kita harus kejam macam tu. Tak banyak memori IRC sebab guna pun dua tiga tahun. Lepas tu khianat dan beralih arah kepada Yahoo Messenger.


Friendster

Upload profile picture nak nampak lawa hidung mancung ja. Angle kena betui sebab kalau tidak muka jadi hodoh. Lagi satu penyakit jawap questionnaire kat board. Copy paste jawap soalan pasai diri sendiri. Lagi bangang buat luahan perasaan post bagi semua kawan baca. Pepijat alaf.


MySpace

Tak banyak cer. Sebab buat account lepaih tu lupa.



Facebook



Ini penyakit paling teruk merebak. Lama terjebak. Tahap 4. Tapi Alhamdulillah boleh diubati. Sebab aku tengok harini FB dah bukan macam satu masa dulu bila kita boleh gelak dan rasa terhibur baca status orang. Hari ni baca status orang buat kita rasa nak hempuk Iphone 6 yang baru beli tu. *tutup muka belakang tudung tingkap*

FB dulu aku boleh cerita kat notes. Dan haters pun tak segila hari ini. Harini semua haters adalah kejam. Orang buat kek dengan buah pelam jeruk asam boi pun kena kutuk kaw-kaw padahai kawan tu pi kutip buah pelam kat belakang rumah dia bukan dia pi curi pun. Macam tu lah. Hari ni FB dah jadi tempat urus niaga. Takdak masalah selagi aku rasa itu medium untuk orang mencari rezeki. Biaq la kat dia. Dia ada idea nak tambah duit. Biaq. Dia tak kacau kita. Kecuali dia dok tag kita kat gambaq spenda/jamu pelansing lepaih tu kita lupa nak setting approval untuk gambaq yang ditag, ha itu kita kena marah. 


Instagram




Haaaaa. Hat ni nak cerita sebenaqnya. Aku rasa fungsi Instagram tu adalah untuk kita upload gambaq dengan caption seminima mungkin. Walaupun aku kadang-kadang terbabas jugak tapi aku pastikan orang takkan scroll dua kali untuk baca caption aku. (tipu. aku tau hampa tak baca). Ini satu gambaq upload caption tudia macam nak buat satu column 'dari kamar tinta penulis.' setiap hari Ahad di akhbar arus perdana. Bukak blog la bang.


Lain-lain aku taktau. WeChat pun aku rasa dah nak delete sebab macam takda beza atau pun impak kepada arus media sosial di telefon bimbit mahupun gajet aku yang lain.















No comments:

Post a Comment