Wednesday 12 November 2014

Sahabat Selamanya





Setahun di tempat baru. Setahun takda kawan macam kat tempat lama. Kemarin, dalam group WhatsApp, dok cerita pasai lapaq.


“Jom lunch sekali harini.”


“Jom.”


Ajaib. Semua sekali ada. Perkara ajaib ke-8 dalam dunia. Sebab semua sibuk kalah Menteri. Tambah-tambah yang dua orang keja satu tempat lain department tu. Masuk dengan keluaq ofis tak pernah nampak matahari. Ok tipu. Pi ofis tu nampak matahari sebab selalu terbabas. Flexi hours please. Tak relevan dan keja 8-5 ni.

Berbalik kepada cerita lunch. Maka SS pun (dalam keadaan tengah pregnant 7 bulan) dan NS datang la kaut yang lagi dua orang ni. Masuk kereta masya Allah suara macam guruh kilat. Biasa. Selalu bila semua lima orang ada, takdak sapa tau sapa cakap sapa dengaq.

Lepaih tu kami pun p Secret Recipe. Pakat-pakat order. Tapi makanan aku dgn HMH sampai dulu. Beef Lasagne with Mushroom Soup and Bun. Aku takdak la lapaq sangat tapi semenjak makan VitC tu aku rasa selera aku macam lembu la ni. Satu hari tiga kali makan nasik. Apa nak jadi?

Aku pelawa la depa sebab makanan aku sampai dulu. SS memang dia nak makan apa dia nak makan. Takpa, kita paham. HMH pun dok pulun suruh orang rasa. WM konon nak makan fries ja (amik sekali  mai fish and chips besaq lori). Hahahahaha. Yang NS dok depan aku. Aku dok pelawa lagi. Menjadi seorang mamak, adalah normal bila kita pushy (sebenaqnya niat nak buat/bagi jugak-jugak, nak suruh orang rasa, sebab kita suka benda tu. Ataupun being curteous). Dia takmau. Takpa.

Aku dok pekena sup tu pelan-pelan. Tapi ekoq mata aku nampak dan naluri aku tau, NS ni dia kalau lapaq memang macam kena Parkinson. Tapi dia dok hingaq sembang so aku biaq. Aku kalau makan memang pelan. Sikit-sikit. Lepaih tu aku tak ingat depa masuk topik apa taktau, aku pun sama naik syeikh la sembang. Makanan tu aku dok cuit sikit-sikit sambil dok pelawa dia lagi. Macam mana gaya taktau, aku ada kata apa ka kat NS. Dia nak hangin kat aku. Tapi dia cakap macam ni:

“Eh ko ni, aku CUBIT ROTI KO KARANG!”

Hat tadi aku dok pelawa macam nak rak takmau. 


No comments:

Post a Comment