Wednesday 17 February 2016

Nasi Kandar Line Clear, Kampung Baru


Usai tengok pemandangan yang indah, perut pun lapaq. Bila perut lapaq dan otak manusia bekerja lebih dari sepatutnya, maka timbullah idea dan lokasi tempat mencari makanan yang bukan-bukan.

Jadi untuk satu hari yang hening itu, aku dengan Nad dah penat berjalan-jalan dan berbasikal, maka Nad pun terpetik

'Wei jom Nasi Kandar Line Clear nak?'

'Changkat? Aku dah try. Tak sedap sangat.'

'Bukan. Baru bukak kat Kampung Baru.'

Setelah sedikit kajian dibuat, maka aku mendapati ini adalah cawangan asli Nasi Kandar Line Clear yang kat Chulia Street, Penang.

'Ok cargas.'

Lokasi di Jalan Raja Abdullah. Tempat parking kereta untuk ke Line Clear ni opposite satu kedai steamboat (kot) yang besaq. Aku tak ingat. Sorry. Tapi waze pun insya Allah dah boleh sampai.


Pintu kecik menuju syurga makanan dunia.


I never thought kedai nasi kandaq would be this cosy.


Ni line untuk beratoq bagi mendapatkan nasi kandaq yang hebat. Rumput carpet. Kedai dia macam tinggi, so kalau hampa berpeluh disebabkan kuah gulai nasi kandaq ni, fret not my friends, suasananya insya Allah berangin ja.


Tugu peringatan. Masa dok beratoq ni ada dua brader kat belakang dok sembang. Telinga aku kan besaq. So aku TERdengaq.

'Apesal dia pakai logo macam tu eh?'

'Tu ikan ke dolphin?'

'Tu Free Willy,' jawab aku dalam hati.


Beratoq macam ulaq melingkaq. Pusing-pusing tak sampai-sampai.


Bau gulai dari kejauhan.


Hampir ke situ.


Ok. Boh semua. *tamak*


Tadaaaaaaaaa!



Kari mixology - 8/10 Pasai aku rasa yang kat Penang lagi masyuk. Mungkin baru lagi. Tak berapa matang. Tunggu isok ni dah besaq. Hahahaha

Ayam goreng - 10/10

Masa nak bayaq, aku tanya budak yang jaga kaunter. 

'Nampak muka-muka familiar kat Penang ramai ada sini. Sapa jaga yang kat Penang?'

'Sini kita bawak mai semua anak-anak menakan. Mamu-mamu jaga kat sana. Bagi veteran dok Penang. Kita hat muda mai sini.'

Aku nak tunggu hat tiup wisel pakai baju liplap tu ja.

Ok next week nak repeat.


Pakat pi ramai-ramai ok? Nindia alamat.

Nasi Kandar Line Clear
No. 113, Jalan Raja Abdullah
Kampung Baru
50300 Kuala Lumpur



2 comments: