Saturday 6 February 2016

Che Ad.


Ni bukan cerita pasai orang.




Kami pi rumah Mak Ngah, nak bagi beg. Rumah Mak Ngah ni kawasan dia sangatlah luas. Depan tu kalau kenduri boleh letak banyak khemah, belakang ada kandang kambing / lembu, reban ayam, kolam ikan, dusun. Eh ni rumah ka istana? Hahahaha.

Elok masuk gate, aku nampak ada kambing empat ekoq, baka elok comey kaler putih dok lari-lari.



Ni idaman aku. hahahaha comey kan?? Nampak macam sopan santun. Rupa depa tu macam ni la lebih kurang. Tapi segak lagi.




Elok sampai aku turun dulu pasai nak pi cari kambing-kambing tu. Aku pi belah tepi rumah Mak Ngah. Nampak la depa dok lepak bawah pokok nyoq. Lepaih tu aku nampak ada sekoq ni besaq. Bertanduk. Berdiri tepi kereta lepaih tu usha aku tak bergerak-gerak. Aku pun buat-buat comey 'kambinggg.. kambinggg.'

Sekali anak menakan aku lalu kot tepi.

'Semalam dia tanduk orang.' 

Aku nampak kambing besaq ni menampak selangkah ke depan. Dua tapak. Tiga tapak. Aku blah lari pi depan, pasai rupanya dia dok follow aku kat belakang. Aku masuk rumah Mak Ngah suruh aku katup pintu.


Nindia Che Ad. Seekoq kambing remaja berusia dua tahun yang tidak mempunyai ibu dan bapa. Mak Ngah cerita dia bela dari kecik, tapi bila dah besaq sikit dia tak berapa nak stabil emosi. Rupanya kemarin orang yang kena tanduk tu Mak Ngah la.



'Teruk ka kena tanduk Mak Ngah?'

'Mak Ngah nak tambat dia, lepaih tu dia lari mai nak sondoi, nak manja la kot. Tapi dia mai lari tu laju nak tanduk Mak Ngah takdan nak elak. Terduduk kat tepi kereta tu, luka la sikit tang tepi perut ni.'

Aku, Mamita, Adik, Nunny memandang sama sendiri. Ok cancel bela kambing.

'Luka teruk ka Mak Ngah?'

'SPENDA KOYAK!'


No comments:

Post a Comment