Saturday 11 June 2016

Apa Kata Mamak - Restoran Safa n Marwah Putrajaya


hahahahaha ok aku namakan slot ni 'Apa Kata Mamak' sebab aku yang nak berkata-kata bila dah rasa makanan hahahahaha bangang.

Dua tiga minggu ni aku kemaruk nak makan makanan Arab. Specifically 'Tabbouleh.' Tapi tak jumpa yang berkenan di hati, dok memang tak buleh sentiasa hahahahaa.

Jadi di atas cadangan, maka kita pun menuju lah ke Restoran Safa n Marwah di Presint 11, Putrajaya. Terperuk sikit tempat dia. Tapi restoran ni cantik wei. Cozy ja, rasa macam kita di Mekah. Percayalah.




Ceiling rumah aku nanti nak boh lagu ni hahhahahaa. 



Sebab first time, kita try sikit ja dulu, kita cuba makanan berasaskan roti. Ni chicken shawarma. Benchmark aku untuk chicken shawarma ni adalah seperti di Tarbush Pavilion. Pergh kecoq bila teringat. Shawarma kat sini kecik sikit (RM4.90) tapiiii rasa diaaaa perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, This is IT (cawangan Putrajaya) bahahahahaha. Yang hitam tu adalah balsamic vinegar. Sejenis kelainan. Yang bagus. Sos dia pun bukan sos cili biasa, ada rasa macam Tabasco tapi campoq dengan keajaiban yang lain hahahahaha. Ayam dia cukup rasa, cukup lembut, cooked to perfection


Yang ni aku tak ingat menu apa. hahahaha mintak ampun, tapi ia adalah ayam jugak. Pun very tender, isi ayam tu relai dan tak overcooked. Didatangkan bersama dengan roti Arab besaq penampaq. Penampaq pak Arab kot pasai saiz dia dua kali muka aku ahahahaha. Lembut. Roti tu, bukan penampaq. The texture tak terlalu chewy, ada rangup-rangup sikit dan nipis. Yang pastinya kalau makan roti saja pun dah sedap. Itu another benchmark untuk seorang mamak (aku) bila makan roti.

Yang hijau dalam pinggan tu la Tabbouleh. Hahahahah kat sini jadi macam boleh jugak. Tabbouleh ni adalah Middle Eastern vegetarian dish. Ada tomato, lots of parsley, pudina, bawang, bulgur and seasoned with olive oil, salt and lemon juice. Makan sejuk-sejuk perghhhhhh. Rasa dia fresh dan sedikit tangy walaupun hampa pikiaq akan rasa parsley yang melampau, tapi ternyata tidak. Mula-mula makan tu akan ada karan sikit la hahahahaha. Biasa laaaa. Baru kenai awai-awai pun karan jugak kakakakakakakaka. Nak mampuih punya analogy.

Oh. Bulgur adalah cereal food made from the groats of several different wheat species, most often from durum wheat. Bulgur is a kind of dried cracked wheat and it is most common in European, Middle Eastern and Indian cuisine. Nampak macam quinoa atau couscous. Again, macam yes, tapi bukan.


Nindia alamat :

Restoran Safa n Marwah
No. 20, Jalan Jati Bukit P11/25
Presint 11
WP Putrajaya

+603-8861 7499






No comments:

Post a Comment