Sunday 7 June 2015

Yang Namanya Papito.

Kisah 1.

Masa aku pi assessment di Terengganu enam tahun lepas. (peh dah tua jugak aku ni).

Tak silap aku bulan Mei ka Jun. Musim candat sotong la masa tu. Kiri kanan depan belakang poster candat sotong. Papito punya semangat, hari-hari dok sebut candat sotong, candat sotong.

Hari last nak balik, kami singgah Pasar Payang. Elok setapak kaki aku keluaq kereta dia sebut lagi.

'Ni, tengok ni. Candat COTONG.'

Mamita elok nak mangkit keluaq kereta terduduk balik. 'Candat cotong....' sayup ja bunyi.

Aku tak buleh berenti gelak dari Terengganu sampai Kelantan.



Kisah 2.

Bila bawak kereta dalam KL dia paling champion. Pasai duduk KL lama. Macamkan dia ingat semua jalan lepaih tu KL ni tak pernah berubah. Dia dok cerita jalan kat area Ampang.

'Dulu ni dok besa lalu ni.'

'Hari-hari dok mai singgah, dok lalu. Tau la jalan ni.'

'Ni, tengok. AMPANG PORK.

Kejung semua orang dalam kereta.



Kisah 3.

Kenduri Makcik Saodah a.k.a Kak Sodah di kampung.

Papito dok gegaq Mamita suruh cepat siap.

'Lekaih la, nak pi kenduri KAK TODAH ni.'

'Bila dok jadi lidah pendek?' Mamita bersuara.

Sampai la ni lekat nama Kak Todah, disulam senyum simpul Mamita penuh makna.




No comments:

Post a Comment