Monday 15 June 2015

Kasih dan Sayang.


hahahahahaha tajuk nak mellow ja.

Ini kisah benar. Kisah mengenai kasih dan sayang.

Pagi tadi masa aku dok bawak kereta nak pi keja. Seminggu dua ni dok hujan. Macam aku jugak. Nampak metafora kat situ aku nak selit jugak hahahaha.

Sepanjang jalan nak masuk ke area kompleks ofis aku, ya, kompleks. Tapi tak sekompleks aku. Kat mana tadi? Ha sepanjang jalan nak masuk tu ada pokok-pokok dekat roundabout, tepi jalan, merata la. Depan jamban ofis pun ada pokok. Betapa mencintai alam sekitar kompleks ini.

Tapi takla elok mana pun. Aku rasa asai buleh ada ja pokok-pokok tu. Tak elok tu maksud aku dari segi susunan. Penjenisan pokok tu aku tengok hebat. Pasai aku perasan ada pokok keladi. Depa tanam sepanjang divider jalan. Kira banyak la. I have a thing with pokok keladi. Pasai pokok keladi ni antara pokok yang susah nak bela. Selain orkid la. Manja punya bangsa. Kat rumah pun aku ada tanam keladi dua tiga jenis. Ni semua TokBa punya pasai. Tapi takpa. Aku suka.

Lepaih tu.

Pagi tadi.

Masa dok lalu kat area tu, aku nampak ada dua orang Bangla tengah dok kat situ. Aku tengok sekali lagi.

PASAIPA DEPA PI CABUT POKOK KELADI HAT TAK BERSALAH TU?

Cabut banyak-banyak boh dalam plastik sampah. Masa cabut tu siap gumpai-gumpai. Pokok dok elok lagi kot. Kesian la wei kat pokok tu. Kasih la pada alam. Sayang la kat pokok-pokok. Pokok bukan bagi hampa pening kepala pun. Pokok bukan berletiaq kat hampa pun. Pokok keladi tu buat salah apa? Pasai tak cantik kot? Tapi suruh jimat?

Tapi dia beli jet.

No comments:

Post a Comment