Tuesday 23 June 2015

Berbuka Puasa.


Because the word iftar has been overused. hahahahahah.

6 Ramadhan.

Dah 6 hari posa no. Aku rasa 6 hari jugak aku dok berkuntau masak & bukak posa kat rumah. Aku jadi menyampah nak pi pasar Ramadhan pasai dari simpang nak masuk rumah aku tu, aku stuck dekat 45 minit. Kat jalan besaq pasai kiri kanan orang park kereta nak beli kat gerai yang pun letak ataih jalan. Ada satu laluan ja untuk kereta/lori/kereta kebai/kapai korek lalu. Dan laluan tu pun penuh dengan homo sapiens yang ciwi nak beli makanan. *siap jeling kat kereta yang lalu kat situ* *istighfar*

Makanya aku amik keputusan untuk masak. Hahahahahah. Jadi la lauk bangang-bangang pun aku nak makan sorang ja. Tapi nafsu makan bulan posa ni kan kalah nafsu gajah. Tengok mentos dalam cawan depan keyboard ni pun aku nampak sedap.

Nah lauk berbuka aku.



Cey siap edit. Penne seafood aglio olio. Rebuih penne pasta. Lepaih tu hampa taboq la apa benda pun hampa nak. Aku letak sotong, udang. Dengan cabai melaka. Masak lebih supaya soq pun tak susah.


Resipi?

Penne pasta - rebus dengan butter dan garam. Aku letak garlic dengan pepper sikit. Tabiat,

Olive oil
Cabai melaka - potong kecik-kecik. Gunting kalau dah pemalaih sangat
Garlic - diced
Tomato - diced
Parsley

Sotong
Udang
(atau apa pun yang dalam keturunan seafood).

Garam la jangan lupa.

Tumis segala mak nenek dari olive oil sampai udang tu. Gaul ja dengan penne pasta yang dah masak.

Menu paling senang dalam dunia kan?




This, my lovelies. Ada makanan paling sedap aku penah masak hahahahahahahaahha matilah puji masakan sendiri. So bye-bye Top Spot, bye bye Sabah, bye bye Hokkaido.

Salted egg prawns. 

Aku dok masak tu betapa punya tahan diri nak rasa. Bau semerbak tu lembik lutut aku dok tahan hahaha exaggerating.

Resipi?

Udang - salut dengan tepung, garam sikit. Goreng dulu sampai crispy lepaih tu letak tepi sat.

Butter
Teloq masin (merah saja)
Garlic
Cabai melaka - agak-agak la
Karipuley (daun kari) - tiga empat batang depending on berapa ekoq udang
Gula - satu sudu kecik

Macam mana nak masak?

Amik dalam tiga sudu besaq butter, tumis garlic sampai naik bau. Lepaih tu letak teloq masin (merah saja), nanti dia akan jadi frothy, kacau-kacau kalau tidak nanti hangit pasai butter ni manja lebih. Lepaih tu bubuh cabai melaka dengan karipuley sekali. kacau-kacau lagi. Boh gula dalam satu sudu kecik. Kacau-kacau lagi tuan-tuan dan puan-puan.

Agak dah bertenang, amik udang tu campoq dan gaul.

Tadaaaaaa.

Hampeh telan ayaq lioq aku.



Lepaih tu pair la dengan nasik goreng. Nasik goreng pun takkan aku nak kena bagi resipi kot??

Dua hari aku ulang masak benda sama hahahahahahaha.


Ok lepaih ni nak masak apa pulak?


No comments:

Post a Comment