Friday 29 April 2016

Travelogue Umrah Part V - Madinah


First sekali sampai Madinah & lepas check in kami solat jama' sebab sampai dah waktu Asar. Jarak hotel dengan Masjid Nabawi tak jauh sangat dalam 10 minit jalan kaki. Waktu ni dah lebih 24 jam dok berteraboq atas jalan. Dunia ni jangan cakap la bergoyang-goyang aku rasa. 

Waktu masuk Masjid Nabawi tu tenangnya Ya Allah aku rasa. Walaupun matahari terik, tapi berangin. Aku ni memang tak pandai sangat agama, so kalau solat surah aku selalu baca surah Al-Kauthar dengan Al-Ahad. Ish nak kena perelok balik semua.. :( Tapi yang paling aku sebak sekali masa first aku solat jemaah kat sini, Imam baca dua surah ni. Berjurai-jurai ayaq mata turun. Rasa macam being welcomed. Happy gila rasa.

Tiap-tiap waktu insya Allah kami pi masjid. Kecuali ada sekali tu ja aku demam flat tko takleh mangkit aku Subuh kat bilik. Rasa rugi kalau tak pi, sebab aku tiap-tiap hari rindu nak dengaq azan dengan sejuk angin duduk bawah payung-payung gergasi. Sini tiap-tiap waktu ada solat jenazah. Jeles aku. Beruntungnya meninggal di Tanah Haram, beribu orang solat jenazah untuk kita, kebumi kat Baqi'. Mau apa lagi?



Tiap-tiap malam bulan cantik sangat. Ni fav spot aku.


Ni masa Subuh esoknya. Semua pakat mangkit pukui 2 pagi. Timing pening-pening lagi. Beza kan lima jam lambat. Hahahaha. So pukui 3 pagi dah ada kat Masjid. Boleh la masuk dalam & baca quran, solat sunat. Tapi aku ingat, pagi ni lepas settle Subuh semua, aku duduk diam lama. Mamita pegang kepala aku pelan ja. Fuh, ayaq mata macam Hoover Dam pecah ooo. Aku ingat dah dekat enam tujuh tahun aku tak menangis macam tu. Aku peluk Mamita cakap thank you sebab bawak aku mai sini. Ish lori bawang dok bagi signal nak masuk laluan ni. 


Ni view dalam Masjid Nabawi. Pandangan atas. Aku takda la amik banyak sangat gambaq, sebab aku rasa macam nanti ganggu nak buat ibadat. Sikit-sikit dok pegang phone amik gambaq la selfie la. Tak kena kotttt.


Subuh di Madinah. Ni view no filter ok. Diambil dengan iPhone 6. hahahahaha. Ish tapi Subhanallah. View ni memang melekat kat kepala aku sampai hari ni. Tiap-tiap pagi aku tunggu. 

No comments:

Post a Comment