Thursday 28 April 2016

Travelogue Umrah Part IV - The Journey


Masa sampai tu kan, aku paling takut nak jejak kaki kat tanah. Hahahahahhaa. Banyak dosa kan. Aku takut jejak-jejak ja pitam ka apa. Mati laaa. Cuak nak mampuih tapi aku baca doa banyak-banyak. Alhamdulillah, sampai around 7.05 pagi disambut angin sejuk Jeddah. Turun kapai, naik bas pi terminal. Sebab awai, kira kami antara jemaah yang di depan. Aku beratoq paling depan, Mak Ngah, Mamita, Papito. Immigration depa ni ada angin. Aku rasa serupa ja immigration mana-mana. Ikut mood, kepala angin depa. Tapi takpa, kita sabaq.

Ada dua kaunter kat lane aku. Aku pi dulu, Mak Ngah follow pi yang lagi satu kat depan. Aku bagi salam, nampak officer dia muka mangkit tidoq, baju pun tak button, rambut tak sikat. Aku tunggu, dia nak key in ID dia kat pc kot. dok tekan lapan juta kali tak lepas-lepas. Sambil tekan sambil mengantuk. Dalam hati aku macam bunga kubis membuak-buak nak marah tapi aku tahan hahahahaha. At the same time aku angkat sikit passport tunjuk aku still pegang bagi Mamita & Papito nampak so that depa tak ingat aku ada problem. 

Lepas key in mamat ni mintak passport. Aku bagi. Dia pegang passport aku. Tiga saat lepas tu DIA LENA. Pejam mata pelan-pelan macam baby yang didodoikan. Perghhhhhhh. Hahahahaha Mak Ngah nampak sambil berkata 'LA DIA LENA!' hahahahahahahaha aku taktau nak buat muka macam mana tapi mulut aku ropol la tahan gelak. Aku buat-buat terbatuk kuat, dia terjaga pastu usha aku. Ehhhh dia ni. Aku buat muka macam ada big question mark kat dahi aku dalam cara paling halus. Dia dok sapu-sapu muka, minum ayaq dalam botoi. Perghhhhhhhhhhhhhhh. Dalam lima minit lepas tu dia suruh aku pi kaunter yang Mak Ngah buat. Aku kalih pelan ja kat Mamita & Papito sambil buat isyarat mata putih naik ataih menunjukkan seperti dia lena. Dugaannnn. Perghhhhhh. Takleh ingat aku menda ni.

Dah lepas immigration, amik bag. Mutawif pulak takdak. Aku nak cadang la kat Andalusia, suruh la sorang mutawif kat barisan hadapan, sorang barisan belakang. Pasai bila kami sampai, mutawif takdak, lepas tu suruh cari bas masing-masing. Kalau kat Pudu pun depa bagi platform, ini Jeddah bang. Papito dua kali keluaq pi cari, elok kali kedua dia keluaq, baru mutawif mai kalut-kalut suruh pi kat bas. Phone pun takleh pakai lagi, bayangkan macam mana nak cari Papito. Last sekali? Aku angkut beg-beg yang total beratnya 75 kilo untuk security check pulak. *tepuk-tepuk muscle lengan*

Elok keluaq Papito qrenyih ja. Aku suruh dia belanja ayaq oren sebotoi 8 Riyal hahahaha. Bayaq dam. Satu tips, sampai-sampai takyah kalut tukaq sim lagi. Mahai depa pekena kita kalau kita tak tanya. RM100 untuk 2GB. Tapi bila pasang, sebenaqnya untuk call/sms. Dok sedap melayari internet nah tinggai sekupang hahaha keluaq airport pun dak lagi.

Bila hati pun makin sejuk, naik la bas dengan tenang. Hampa tengok la gambaq-gambaq sepanjang journey aku dari Jeddah ke Madinah ni. Jalan nampak gunung-ganang, pemandangan batu-batan semata.






Ni waktu berenti makan di Wadi Qudaid. Macam RnR. Ada sejarah tempat ni, hampa cari sejarah Wadi Qudaid. Aku dengaq macam 'phwoaaaaaaaa.. tempat ni la?' Lagi seronok kalau hampa baca sirah Rasulullah dulu kalau ada plan nak pi umrah. Lain feel dia. Tu Swift tu buat apa kat situ? hahahahahaha.


Mangkit, lena, mangkit, makan, lena, cari unta, lena.



Aku dengan Papito kerja cari unta ja. Nampak sekumpulan unta kami jadi excited sambil belaga siku-siku. 'Tuuu tuuu unta!' 'Papito tu lagi sekoq!' -______- 

Mamita? Lena. 





 Lepas 5 jam, sampai Kota Madinah. Alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment