Monday 11 April 2016

Travelogue Umrah Part I - Open Your Heart

Assalammualaikum!

*cuci-cuci sawang labah* *jengoi muka*

Apa habaq kesayanganS aku sekalian?

Hehehe hangat no la ni? Aku tidoq pun tak lena. Macam daging salai flippin' on a barbecue grill.

Aku rasa macam skema pulak dah lama tak menulis. Mintak maaf la lama tak bersiaran. Aku telah mendapat panggilan yang paling utama di mana pada kali ini aku rasa aku tak kuntau dah. I just go with the flow.

Kisahnya bermula begini. Di suatu hari yang hening di SP di pertengahan Januari.

'Mamita dengan Papito nak pi umrah bulan 3 ni. Nak ikut dak?'

*petir kilat bersabung*

'Awat tak pi bulan posa? Lagi syok.' - cubaan mengelak.

'Hmm. Best jugak. Tapi tiket mahai jugak tu.'

Betui jugak. Sikit lagi dah boleh pi haji.

*pikiaq dua hari*

'Oklah Mamita. I follow.' - sambil sepak muka sendiri lima enam kali.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku ni adalah manusia yang penakut bila mai part macam ni. Tak tunjuk la aku kan hensem. Tapi mungkin sebab dulu banyak baca majalah Mastika, jadi slot kejadian pelik di Tanah Suci tu macam dah jadi penyewa tetap dalam kepala aku.

Tapi pikiaq balik. Masa Papito dengan Mamita tanya tu, aku tinggai cakap Yes or No ja. Dengan mintak cuti dua minggu kat bos. Tu ja. *lain-lain lepaih buat keputusan baru slowly buat* *plus kalau selama ni depa dok simpan buku akaun Tabung Haji hampa tu, biaq la, jangan mintak tukaq nama hahahaha* Bila lagi nak dapat peluang pi buat ibadat (sambil cuti sikit-sikit) dengan parents, pi umrah.

Start daripada tu, aku pi renew passport, amik gambaq buat visa, it all happened too fast. Tau-tau aku dah balik SP bagi semua benda kat Papito tinggai dia nak hantaq pi travel agent untuk buat visa. Alhamdulillah Allah permudah banyak benda untuk aku. Aku tanya sekali dua ja nanti kat Mekah dengan Madinah stay kat mana, naik flight apa, pi mana dulu. Only a week before nak pi baru settle visa etc., hari nak fly tu baru aku tanya kami stay mana hahahahaha.

Aku ibaratkan perjalanan aku ke Tanah Suci ni macam 'layankan ja.' Maksud aku, tak payah nak fussy itu ini, hotel jauh la makan macam mana la apa la, dok pikiaq banyak. Tetap dalam hati satu benda ja, nak pi sana, nak buat umrah, nak tengok Kaabah, nak rasa seronok dan suka kat sana. Takut memang la takut, manusia ni mesti ada bahagian dia masing-masing Allah nak uji macam mana.

Nanti aku share la apa-apa yang berkaitan kat sana. Tapi takdak la banyak sangat pun. Saja aku nak simpan cerita kat blog ni.

Insya Allah nanti aku sambung Part II.


2 comments: