Wednesday 13 April 2016

Travelogue Umrah Part II - The Preparation.


Hahahahaha.

Aku ni boleh diibaratkan sebagai anak kucing yang begitu comey yang sentiasa memerlukan perhatian mak kucing yang lagi comey. Pasai aku jadi tak torah masa tengah nak prepare. Seminggu sebelum pi baru aku menggagau pi kursus, cari barang etc.

So kalau hampa dah ada plan nak pi, seeloknya sebulan sebelum tu pi la kursus umrah. Macam aku. pi dengan Andalusia Travel & Tours. Every weekend ada kursus start pukui 9 pagi - 1 petang. Terus terang aku habaq, aku pi sekali ja, pasai aku takdak masa. Weekend aku rentung dengan kursus / bengkel sampai Mamita kata 'ikut la.' aaaa takot dah masa tu.

Aku advise pi sebulan sebelum pasai masa aku pi, dua-dua hari (Sabtu dan Ahad) tu aku dengaq benda yang sama. Aku expect ceramah hari Sabtu tak habis sambung hari Ahad. Aku salah. Ustaz ulang semua balik. Dugaan kat aku la kot.

Tips masa dengaq ceramah :

1. Masa Ustaz explain dengaq dulu. Jangan potong tanya soalan tiap-tiap kali habis satu ayat Ustaz cakap.

2. Kalau soalan yang tak relevan, tolong jangan tanya. Aku paham kalau kita ragu-ragu. Tapi kalau tanya Ustaz - kalau bulu mata jatuh nak kena tahalul ka dak tu aku rasa kurang sesuai la kot. Kecuali la hampa dok pi tarik bulu mata tu tak pasai-pasai. Wallahu'alam.

3. Duduk dekat pintu keluaq. Sebab orang ramai gila, kalau hampa nak terkencing nanti senang nak turun. Aku dah kena la aku habaq ni. Minum ayaq bukan main banyak. Ustaz kata nak stop pukui 11, tapi sebelum tu dia nak cerita 'Perjalanan Umrah' yang aku dah dengaq hari sebelum (1 jam punya cerita), pundi aku dah nak pecah. Hahahaha masa nak turun tu dah ada orang pakat turun, aku dah nak pitam tahan. Jangkamasa turun satu anak tangga - seminit. Aku terbayang scene Mr. Bean yang dia nak turun tangga and ada orang tua kat depan. Sebijik. Hahahahah nampak, Allah uji macam-macam cara.

4. Barang-barang nak bawak.

     - Jubah bawak tiga helai cukup sebab jangan tipu kalau hampa tak membeli di Madinah / Mekah. Kat sana berangin, so baju boleh pakai lebih sekali.

     - Telekung dua pasang. Tudung besaq dua helai (senang pair dengan jubah. Lepas tu pakai stoking, settle). macam kat bawah ni. Aku share dengan Mamita. Hahahaha.

Pic source : Google

    - Stokin kaki (pakai jalan dua pasang, pakai masa buat umrah cari yang tapak tebai - seriously tolong cari it helped me a lot). Yang betui tebai tau.

    - Seluaq panjang tiga helai. Senang pakai dengan jubah. Mamita tak bagi aku pakai petticoat hahahaha pasai nak naik bas nanti nampak kaki. Sungguh. Kalau boleh seluaq yang ada jerut kat ankle. Laaaaaaagi baguih.

    - Under garments. Ini aku nak highlight hahahahahaha. Pastikan kalau hampa beli yang baru, basuh dan test dulu saiz hahahaha. Untuk kecemasan, standby la disposable ones. Beli dua set. Berguna di kemudian hari.

    - Tshirt selai dua. Buat tidoq.

    - Inner tiga helai.

    - Shawl (buat melawa) hahahahahaha

    - Bottle spray untuk wuduk. Yang ni berguna sangat-sangat. Aku naik Air Asia X. Flight share dengan Indonesians. Sekali beratoq nak pakai toilet dia, purata masa sorang dalam toilet tu 12 minit *tarik sawan sambil selawat dalam hati* nak marah tak boleh sebab orang tua-tua. Toilet pulak mana ada paip. Boh ayaq dalam bottle ni / mineral water punya bottle, buat la kerja hampa. Cari. Nanti hampa paham kenapa aku bersungguh.

Pic source : Google


    - Supplement (kalau ada. Habbatus sauda, multivitamin bagus). Bagi tenaga

    - Toiletries (boh dalam bekas kecik-kecik ja)

    - Quran / buku doa.


Yang tu ja la kot? Kalau ada tertinggai nanti aku boh lagi kat mana-mana. Tapi disebabkan aku pi dengan Mamita, maka apa yang aku takdak and Mamita bawak, aku sebat ja hahahahaha.

Last but not least, prepare la rohani dan jasmani. Dari segi jasmani, aku redha ja. Aku takda masa macam Papito dengan Mamita, depa siap pi jalan dari rumah sampai ntah mana-mana - latihan umrah dan saie. Aku? Lari tiga langkah dalam ofis.

Walaupun aku cuak, tapi aku cuba. Aaaa hehehe. Banyakkan solat sunat taubat, sunat hajat, tahajjud. Zikir taubat. Mintak doa banyak-banyak semoga urusan dipermudahkan. Insya Allah He will guide you. 

Ok nak pi pilih gambaq sat. Berjumpa di lain entry!

No comments:

Post a Comment