Wednesday 18 May 2016

Travelogue Umrah Part VI - Raudhah

Teruk sangat ni dah macam sebulan sekali update. Aku takut jadi setahun sekali ja hahahaha.

Ok kat mana last haritu? Dah sampai Madinah kan? hahaha ok terus terang aku cakap, Madinah is the greatest place on earth. According to me. Sebab Rasulullah S.A.W di situ, jadi bila hampa pi tu, rasa macam welcomed, rasa macam Rasulullah dok ada and tengok apa kita buat kat situ. Cuaca pun sejuk, sedap ja. Cuma prepare krim / lotion la. Sebab bila sejuk kulit jadi kering. Aku rilek lagi hari pertama, hari kedua kulit kaki aku takleh kena seluaq langsung, rasa macam kena siat hahahaha. Masa tu aku pikiaq pi dahhh ni dugaan aku kat sini dahh. Lepaih sapu, Alhamdulillah ok. 

Mai aku nak cerita pasai Raudhah. Demi Allah aku ni memang jahil. Aku tau Raudhah tu taman syurga, tapi yang bengongnya dulu aku ingat bila nama taman ni kena ada pokok bunga hahahahahaa. Ishhh... Ya Allah ampunkan la dosa-dosa aku dan pandaikanlah aku. Hahahaha. Yang rapat dengan aku pakat cerita la Raudhah ni macam mana, nak doa apa, ada berapa tiang etc. Baru la aku paham hahaha.

Untuk jemaah pompuan, ada masa dia. So ustazah bawak kami pi pagi. Dengaq taklimat, then by 8.15 gerak menuju ke Masjid. Jemaah semua pilih untuk masuk sebagai last group, supaya ada masa sikit untuk solat sunat dan berdoa. Sebab depa akan tutup around pukui 10 pagi. Masa sampai, ada raaaaaaaaaaaaaaaamai jemaah pompuan esp daripada Indonesia yang dok tunggu turn. Aku dah rasa kelabu dah. Sebab dok tengok jam. Aku kan kalut like that hahahaha. Dalam dok tunggu tu, Mak Ngah sejuk ja bisik kat aku 'bilik ayaq dekat dak? Mak Ngah terkentut pulak.' Bahahahahaha aku angkat tangan surrender 'sorry Mak Ngah, tempat lain ok lagi nak teman, ini kalau kita keluaq, tak mendapat dah.' Aku sua spray ayaq ja. hahahahah harap amik tindakan. hahahaha. 


Dia ada macam banyak pit stop sebelum boleh masuk. So kami duduk dalam group, berdoa pada Allah S.W.T supaya dipermudahkan urusan nak masuk ke Raudhah ni. Gambaq atas ni pit stop terakhir sebelum Raudhah. Nampak kubah hijau? Situ la makan Rasulullah S.A.W dan dua sahabat Khalifah Abu Bakar As-Siddik r.a dan Khalifah Ummar Bin Khattab r.a. 


Kat situ jugak rumah masa Rasulullah S.A.W hidup. Banyak aku nak cerita, tapi yang paling aku suka dan ingat pasai kisah pokok kurma menangis. Hampa baca kat sini.

Terkesan aku.



Ni masa dok berjalan nak masuk. Perasaan masa tu bercampoq, berteraboq, semua yang oq oq kat belakang hahahaha. Sebelah kiri gambaq sebenaqnya adalah Makam Nabi, tapi sebab side perempuan, depa tutup dengan rak Al-Quran. Aku cukup teruja masa ni. Teruja nak masuk Raudhah satu, teruja kena tolak pun ya jugak.


Aku tak banyak amik gambaq sangat. Sebab aku pikiaq masa aku ada ni baik aku solat, doa, zikir. Malaih aku nak selfie, sebab aku malu. hahahaha. Dalam hati pikiaq Rasulullah S.A.W dok perati perangai sorang-sorang. Tapi orang yang paling happy adalah Mamita. Pasai masa dia pi haji dulu dia takdan nak masuk Raudhah, dia cerita banyak kali dia try, tapi maybe masa tu bukan rezeki dia. Dok ulang kata 'mai dengan anak Mamita ni Alhamdulillah dapat rasa masuk Raudhah.' *lori bawang dok bagi signal nak masuk lane ni*


Taman syurga. Nampak macam tak ramai kan? Tapi percayalah. Ada masa aku rasa macam kaki aku tak pijak carpet pun sebab dok bersesak. Ingatkan jemaah Malaysia (kami) ja yang last, rupanya ada satu group Indonesia ikut sekali. Ikut tu takpa, tapi depa punya tolak Ya Allah. Ustazah kata masuk Raudhah ja terus solat, solat selagi boleh, doa, zikir. Kalau ada peluang, tukaq tempat solat. Kawasan Raudhah ni pakai carpet hijau. Kalau hampa nampak dalam gambaq atas, dekat exit sign tu, belakang sign tu la Mimbar. Cuma aku tak sure memang perempuan tak boleh masuk ka macam mana. Atau mungkin depa dah tutup sikit-sikit sebab dah nak prepare untuk Zohor. 

Tips : 

1. Masuk ja Raudhah terus solat, jangan dok tertinjau-tinjau, nanti kena halau. So selagi kita ni tak menghalang orang lain untuk beribadat jugak, kita pun continue sampai memang kita dah kena keluaq hahahaha. 

2. Bila dah nak keluaq sangat dari area tu baru la amik gambaq, itu pun kalau boleh takyah la selfie teruk-teruk. Aku bawak keluaq phone sepuluh saat, snap gambaq Raudhah & Mamita, simpan phone. Tak tengok pun hasil lagu mana. Hahaha nasib baik la ok. Rugi weh, orang lain takda peluang nak masuk, hampa dah boleh masuk, gunalah sepenuhnya peluang tu. Feel dia macam mendulang emas. Either hampa dapat banyak atau sikit, atau hampa dapat kulit siput / batu hahahaha.

Alhamdulillah, thank you Allah.

Lepaih Raudhah kami duduk kat dataran luaq Masjid, mengadap Baqi'. Orang perempuan tidak dibenarkan masuk. Hampa boleh baca pasai perkuburan Baqi' kat sini. Sebab haritu agak panas dan berangin, aku dok bersidai dan terbaring kat carpet dataran. Ya Allah, seronok sungguh rasa. Tiap-tiap waktu pun nak dok Masjid. Boleh dak aku nak pi lagi lepaih tu takmau balik dah? hahahahaha.



Sini kalau waktu lepas solat mesti penuh. Mula-mula ingat ayaq Zamzam, tapi ada orang kata ni ayaq biasa. Zamzam dalam masjid ja. Aku takleh pastikan benda tu. Takpa la, yang penting menghilangkan dahaga, sebab bila minum ni memang kenyang ja rasa hahaha.



Langit hari itu. Rindunya..

No comments:

Post a Comment