Thursday 19 May 2016

Travelogue Umrah Part VII - The Visit


The next day ada ziarah luar. Maksudnya melawat kawasan-kawasan bersejarah di sekitar Madinah. Mutawif kami, Ustaz Rahmat ni baguih betui, dia orang Indonesia, umoq muda setahun dari aku. Dia jenis jaga jemaah, tak marah-marah, begitu penyabar. Dok talbiah dari awai kami sampai, Mamita dok buat berkenan. Hahahahaha. Tapi sorry Mom, aku yang muda bulan dari aku pun aku dah susah, apatah lagi main tahun. Hahahaha. Buat pasai.

So perjalanan bermula lepas breakfast, around 7.45 pagi macam tu. Bila lalu luaq Kota Madinah tu baru aku nampak, sebenaqnya kawasan kat Masjid ja nampak macam betui-betui developed. Kalau dah jauh tu tak berapa nak ada bangunan tinggi dah. Aku dok usha kedai kebab ja hahahahaha.


Pemandangan Masjid Nabawi dari sudut lain. Masa ni dalam bas. Aku rasa ni dekat Hilton Madinah. Memang turun-turun tu teruih pintu Masjid. Kalau turun ikut pintu poket Papito, jauh sikit hahahahah. 


First stop - Masjid Quba'. Ikut hadis oleh Imam Al Bukhari, Rasulullah S.A.W selalu ke Masjid Quba' pada hari Sabtu. 


Rasulullah S.A.W bersabda - Sesiapa yang berwuduk di rumahnya, kemudian pergi ke Masjid Quba' untuk bersolat, akan diberi ganjaran pahala sama seperti pahala menunaikan umrah.

Allah.. Takkan takmau? 



Keadaan tingkat atas. Kalau hampa pi, naik la tingkat atas. Sebab orang dok bersesak kat tingkat bawah padahai kat atas ni kosong seluas alam. Seronoknya rasa dok kat sini. Sejuk ja. Rasa macam nak duduk takmau keluaq. One thing about these places, hampa akan rasa tenang setenang-tenangnya. Tak pikiaq dunia sangat. And one thing for sure untuk aku, aku nilai balik segala benda yang keduniaan ni. Buat apa kita nak terlalu kejaq dunia, jauh lagi semangat dari kita nak kejaq akhirat. Ah pandai-pandai la hampa pikiaq. Hampa dah besaq hahahaha.

Cuma aku nak pesan, turun tangga ni jangan berebut pasai tangga dia kecik. Lima lanes nak jadi dua. Dua pun satu naik, satu turun. Lagi sekali, pandai-pandai la hampa hahahaa.



Aku tak ingat nak Masjid apa. Tapi ini dalam perjalanan untuk ke destinasi seterusnya. Wah dah macam Majalah Tiga hahaha.


Presenting to you, Jabal Uhud. Bukit yang dijanjikan di syurga. 



Jabal Uhud ni panjang dia 5km. Haaa memang besaq, memang panjang, memang majestic. Angin pun kuat masa kat sini. Nak panjat ke area tu, aku taktau, boleh kot. Tapi Mamita awai-awai tak bagi aku lasak kat sana -___- 





Lembah gunung ni saksi Perang Uhud - perang besaq antara pejuang Islam dan kaum kafir Quraisy. Dalam perang ni, 70 pejuang Islam mati syahid, termasuk bapa saudara Nabi - Hamzah Bin Abdul Mutalib (yang digelar Singa Allah). Gambaq atas ni adalah kawasan makam para syuhada', termasuk makam Hamzah. Tapi takda tanda, takda nama. Ada satu yang ditanda dengan bata-bata yang disusun. Aku pun takleh nak habaq makam tu macam mana, nanti hampa pi ok? hahahaha. Keliling makam ni ada pagaq besi tinggi. 


Aku terinspirasi dengan gaya Rozita Che Wan bila dia buat umrah dulu dengan baru ni. But instead, aku nampak macam Jar Jar Binks with a bloated stomach. -_____________-  hahahahahahahahahah kensel kensel.



Last sekali, melawat ladang kurma. Ni view dalam bangunan. Aku bab-bab membeli ni bila sampai Madinah / Mekah, aku tak berapa menggila. Taktau pasaipa, tapi aku bersyukur hahahah. Masuk dalam ni tengok orang pakai dok membeli kurma kalau boleh nak cakuk kedai kat bas. Takpa la depa beli bagi adik beradik kot hahahaha takpa depa tak buat salah pun. Mamita pun tak beli banyak sangat kat sini kecuali kurma Ajwa dalam sekilo dengan coklat sikit. 


Wal fadang fasirun, tak ada dudil pokok kayu we, panas sutari kuk! Wal kurma, nak buka puasawun kehabisanlullazi..

Tu ja skrip dalam kepala aku masa kat ladang kurma ni hahahaha. Lepas habis melawat sini, mutawif bawak pi pasar kurma, Kat situ hampa menggila la beli, harga lebih kurang ja. Tapi kena jaga la, pak Arab ni awai harga lain, di hujung cerita harga lain. Hampa kena konsisten. Eh tapi la ni pun Arab tak banyak sangat, Bangladesh ja dok meniaga. Tapi depa suka orang Malaysia. So work your charms people hahahahaha.



Syok pakai niqab ni. Balik haritu macam nak continue pakai, tapi hidung aku kan tak manchong, kain dok melurut jatuh nampak hidung. Hampeh. Dah tu takkan aku nak pi buat rawatan mancung hidung pulak?


No comments:

Post a Comment