Tuesday 21 April 2015

Derma Organ.


Lama aku pikiaq sebelum aku buat keputusan. Eh ya ka lama? Hahahahaha ok it took me quite a few months to think of it sebelum aku search pasai organs donation ni.

Lepaih tu aku pun bukak website aku baca seketui-seketui apa requirements and whatnot. Takda la susah mana. Nak karang ayat pakai ipad ni lagi susah hahahahahahaha.

2012. Masa register sebagai penderma tu aku tak cakap kat sapa-sapa. Pasai manusia kadang-kadang amat skeptikal kepada benda-benda macam ni. So aku buat kering ja. Tapi aku letak alamat kat Kampung halaman. Elok sampai kad dekat rumah, Papito sama Mamita bergabung bukak surat sama-sama. Hahahaha depa call tanya aku,

"Bila register? Tak habaq apa pun."

Menjadi aku, memang aku buat ikut kepala aku ja. Tambah benda macam ni kan. Kalau habaq memang insya Allah agak payah nak lepaih. Mamita pulak bangsa overthinker.

"Isok ni habih la semua depa belah. Awat buat kat anak Mama macam tu." Drama Hindustan.

Let me clarify this lovelies. Sat bagi aku stretch tangan sat. Lenguh oi type kat ipad ni.

Daripada aku mereput saja-saja, ada jugak baiknya aku derma apa yang boleh pakai lagi pada aku ni. Mata. Rabun. Buah pinggang. Aku banyak makan KFC, McD. Hati, metaphorically banyak stitches tapi aku rasa dari segi realitinya elok lagi. Jantung. Jangan bagi nampak Remy Ishak atau Khairy Jamaluddin ja la. Hahahahaha. So, baik la aku derma ja kan?

Soalan / respond aku selalu dapat bila tanya orang pasai derma organ?

Tau ka kat sapa nak derma? Tak risau ka organ kita tu dapat kat entah sapa-sapa?

Macam ni lah. Derma organ ni tak wajib pun. Terpulang pada hampa nak buat ka dak. Tak ada sapa paksa. In fact kalau hampa dah ikrar pun kalau waris tak benarkan, pun tak boleh jugak.  Lepaih tu kalau hampa tiba-tiba tukaq fikiran nak cancel pun tu  adalah hak hampa.

Bab sapa nak dapat tu aku tak mau kupas panjang pasai ilmu aku pun tak tara mana. Aku anggap macam kita pi sedekah. Part kita sampai dekat niat kita nak sedekah nak membantu orang. Lepaih tu dah bukan dalam kawalan kita dah. Sama macam derma darah jugak. Hampa tau ka la ni darah hampa derma tu ada dalam salur darah Erra Fazira ka, Che Ta ka. Hampa taktau kan. Tapi balik pada niat asai pasaipa hampa nak derma darah. Macam tu la pada aku.

Aku tick semua kotak kat belakang kad. Indicating that I am willing to donate all my organs and tissues yang mana boleh pakai pada ketika otak aku dah mati. Mati yang betui-betui takdak oksigen semua. Ikut metafora memang otak mati lama dah hahahahaha.

Jadi aku nak ajak sapa-sapa yang ada niat nak buat, please do so. Kalau takmau buat takda sapa paksa, tapi tolong jangan begitu skeptikal dan pertikai benda yang di luar kawalan kita. *peace*

Nah sini ada info lagi panjang pasai Kempen Menderma Organ. Selamat membaca!

http://www.infosihat.gov.my/infosihat/projekkhas/dermaOrgan.php






No comments:

Post a Comment