Wednesday 10 December 2014

Nasi Lemak Bumbung.


Kali ni aku nak cerita sikit pasai satu magazine yang aku baru jumpa. hahahaha semenjak aku mula menceburkan diri dalam bidang pemakanan ni, aku nak mencari tempat-tempat makan, selain daripada tanya orang, bukak blog baca, kena la tengok kat sumber bacaan bercetak jugak. Aku jumpa TimeOut KL Magazine teruih aku rasa macam 'wow bestnya.' Versi online pun ada http://www.timeout.com/kuala-lumpur . Lepaih tu dalam issue yang baru ni ada menda ni :


Supplement depa bagi dalam magazine.



Nah aku bagi gambaq close-up. Tapi tak semua tempat la dalam supplement ni hampa buleh pi. Melainkan ada yang baca blog aku ni non-Muslim, then hampa buleh pi try test tengok :)


Aku dok usha punya usha nampak dalam buku kecik tu pasai banyak tempat makan best ada dalam tu. Sambil tengok sambil meratuih lapaq. hahahahaha. Mata aku tertancap pada ini :



Dua kali depa sebut dalam buku ni, makna kata memang sedap. Bila kata sedap tu tayar keta pun mula la golek menjalankan pencarian. Aku pakai Waze cari jalan dia dulu Jalan 21/11B. Lepaih tu biaq la Mat Saleh pompuan tu bagi jalan kat hampa, hampa tekan minyak ja. Elok sampai kawasan tu, aku pun tutup Waze. Pasai bau nasi lemak tu gila kuat aku rasa tak payah pakai navigator, hidong aku buleh bertindak sebagai pencari punca bau makanan yang mewangi tu hahahahaha. Aku bukak tingkap dok ikut bau nasik lemak hahahahah. Kalau hampa nak pi, landmark dia dekat dengan Maybank. Tempat makan dia di celah-celah antara Maybank dengan Restoran Sum Fatt Kee.





Aku sampai dalam pukui 5.00 petang. Tengok meja ka apa takdak lagi. Tapi buleh kata dok siap dah la. Ketaq kepala lutut. Kalau hampa sampai awai taktau nak buat apa, kat depan restoran tu ada Snooker Centre. Aku pekena pool dua round. Elok la habih pun aku tengok dah ada orang duduk dengan dok order makan.



Aku order nasi lemak ayam goreng. Aku dok depan aney yang buat sambai nasi lemak ni. Yang baguihnya, dia dok masak dia senyum ja. Aku pulak yang tersipu-sipu malu hahahahahah. Servis dia laju, hampa order, lima saat dah sampai haha aku up sikit daripada Rojak Bellamy. Kira tak payah tunggu lama-lama la nak dapat makanan dalam lima minit macam tu nasi lemak dah sampai.



Nak tereyak aku tengok gambaq ni. Lapaq! Masa awai-awai sampai kat meja tu, aku amik bau dulu. hahahaha lepaih tu aku cucuk sikit ayam. Rasa dia mula-mula tu (since masa sampai tu ayam hangat-hangat lagi), ada sikit overpower tang rempah. Aku dah jem (apa ni majalah macam tipu ja). Tapi, makin lama hampa makan, ayam dah sejuk sikit pehhhhhhhhh. Tolong. Ini amat sedap ok. Ayam dia goreng cukup rasa, garing kat luaq, dalam still juicy. Selalu kalau pi makan kebanyakan tempat kan isi dah kering (overcooked). Ini tidak. Nasi lemak dia cukup rasa. Garam, santan apa benda semua cukup. Sambai dia pun compliment semua. Aku saspek pasai aney tu masak sambil senyum pasaitu sedap hahahaha. Dia tak macam sambai mamak yang biasa dok makan. Ini ada manis-manis sikit. Bawang potong kecik-kecik jadi they simply melt in your mouth. Portion nasi lemak pun kira cukup untuk aku. Ngam-ngam tapi kalau hampa bangsa yang makan macam orang tiga hari tak jumpa nasik, maka aku cadang order lagi satu ataupun mintak nasik tambah. Harga? RM5.00 untuk sepinggan nasi lemak ayam. Ada lagi no nasi lemak sedap macam apa ja pastu harga murah. Aku bersyukur.

Selain dari nasi lemak, tempat ni pun popular dengan Indomee goreng dengan Maggi goreng. Cuma aku tak try la pasai aku dah kenyang sengkak nak tebalik kerusi dah.

 
PJ Ibumie/ Nasi Lemak Bumbung/ Nasi Lemak Paramount
Jalan 21/11B, (near Maybank)
Seapark, 46300 Petaling Jaya,
Selangor.




Closed on selected Fridays.

5.30pm till 3.30am

No comments:

Post a Comment