Wednesday 21 December 2016

Melakau


Hawaaaaaauuuuuuuuuu

I bet that's how Melaka people answer their calls instead of the normal Hello bahahahahahahahaha aku melawak! aku melawak!

Ni trip ke Melaka bulan 9 haritu, bersempena hari keputerian ahli-ahli Leo-Virgo-Libra. Kira kampui semua sekali pi jalan-jalan dan buat sesi bertukar-tukar hadiah. Kek ja takdan nak buat, tapi takpa la, dah dewasa dah masing-masing. Ada akai hati dan perasaan boleh pikiaq dan tidak tersentap sana sini. Ehhhh. 

Jadi pada hari yang dijanjikan maka kami pun bergerak dua kereta menuju ke Melaka. Tidoq sana satu malam, esoknya berjalan-jalan keliling Bandaraya Melaka. Hangat nak mampuih rentung aku tengah jalan.

Tapi misi utama adalah nak pi makan asam pedaih la apa lagi. Aku puas tanya orang Melaka tang mana yang sedap, tapi depa kata bawah pokok la, tepi jalan la, tepi sungai la, payah nak habaq la. Yang payah nak habaq tu paling aku tak paham sekali, bukan kedai dok dalam laut yang takleh nak locate. Jadi sebagai permulaan dan benchmark, aku kata tempat ni adalah the best place (for me) untuk makan asam pedaih. Kalau stay tiga hari kat Melaka, tiga-tiga hari tu la aku nanti wirid ulang pi makan. Restoran Asam Pedas Selera Kampung. 


Dok tengok ni pun aku tampaq-tampaq pipi sendiri. Ni asam pedas ikan tenggiri kot kalau tak salah aku. Ikan tenggiri ka ikan parang tah aku tak dan nak belajaq ilmu alam kategori lautan sampai habih lagi hahahahahahaha. Tapi ultimate favourite aku yang ni. Kalau mai sepinggan macam ni, sampai licin kuah aku hirup (dengan sopan). 


Ini daging salai masak lemak cili api. Ya Aulohhhhhhhh. Dia punya pedaih-pedaih pegu (pair) dengan masak lemak tu ishhhhh. Licin jugak la hirup. Daging tak liat, tak pedaih sangat, tak lemak sangat. Sedang elok orang kata.


Lapaq sangat. Gambaq gegaq. Tapi ni sayoq kacang panjang goreng. Rasa standard la kat mana pun.



Ni pun gegaq sebab lapaq. Tapi daging masak kicap ni lembut gilaaaaa omggggg aku rasa nak start kereta pi Melaka la ni jugak. Masin, manis semua cukup. Perfect.


Asam pedas pari. Aku tak makan ikan pari sangat. Pasai rasa dia ada aneh-aneh sikit. Tapi basically kuah asam pedaih kat sini sama ja. Cuma bila masuk lain-lain jenis ikan mungkin rasa dia akan beza ikut pada ikan-ikan tu. Hahahhaaha hampa paham kannnn apa aku nak habaq ni???



Sayoq pucuk masak lemak ni memang kecintaan aku. No complaint at all.

Antara menu lain kat sini ada udang galah masak lemak. Udang dia besaq penampaq. Gemokkkk. Tapi aku malas amik pasai udang tu kepala dia ja gemok. Badan / isi tak banyak mana sangat pun. Harga mungkin boleh cecah RM30 untuk sekoq. Lagi satu ayam kampung. Tunggu depa goreng hangat-hangat perghhh. Makan bertambah I don't care.


Lepas tu jeans sangkut kat lutut.



Nindia address:

No. G2, Jalan PM3
Mahkota Square
Bandar Hilir
75000 Melaka

Phone : +60 6-288 1799

Business hours : 7am - 6pm

No comments:

Post a Comment