Thursday 27 October 2016

Industri Asas Tani.

Ha!

Hai.

Hahahhahahahaahhaa. *sembunyi rasa bersalah lama tak update*

Wah tajuk takmau kalah. Semenjak aku berpindah ke kediaman baru di angkasa raya, aku rasa macam aku perlu bercucuk tanam. Nak berjimat. Ka pasai sebelum ni aku buat bajet lantas aku merasakan aku adalah manusia yang agak berkira la ni? Tak. Kita sebagai rakyat kena sentiasa buat kajian pasaran. Hampa bayangkan seluaq palazzo printed aku tengok kat Giant Sungai Petani selai RM79, aku pi Times Square harga RM25. Berapa beza tuuuu? Tak sejuta???? *sua muka mintak penampaq*


Ok berbalik kepada cerita asai. Sebelum ni aku pernah pi Jaya Grocer dan tengok all these herbs depa letak dalam pasu kecik. Harga lebih kurang RM5-RM6. Jin Jamie Oliver masa tu meresap masuk sat ja. Lepaih tu dah lama dok ulang alik pi, jin dia gamaknya dah bayaq deposit nak duduk dalam kepala aku, dok hasut beli macam-macam. Aku test beli basil dengan thyme ja dulu tengok lagu mana pasai iklim Malaysia ni kan khatulistiwa. Satgi manja jenuh aku nak dok tiup bagi suhu dok paras sejuk beku naya la aku.



Haaaaaa.. sebab rumah aku ada pintu grill macam ni, jadi senang nak cakuk dan bagi cahaya matahari lalu. Kalau takdak aku pemalas sikit nak atoq kat bawah pasai nanti nak siram jadi messy




Lama kelamaan kegilaan aku menjadi agak sukar dibendung. Hahahahahahaha aku mula menuju ke Jaya Grocer dan tersengih macam orang gila setiap kali aku nampak ada tumbuhan herba yang baru. Balik SP aku menggila pi kedai dua ringgit dan beli pasu-pasu yang berkenaan supaya senang aku nak bercucuk tanam di kawasan tanah tinggi perghhhh hahahahahhahah. Siap kata ini baru dok rumah berpangsa, kalau landed house silap-silap aku bela kambing. Depa taktau kambing kacang tu dah termasuk dalam perancangan masa depan aku.


Hai.



Serumpun ni adalah dill. Kalau masak salmon selalu boleh la guna. Tapi dill ni manja gila. Manja yang aku takleh nak handle. Padahai hari-hari aku dok bercakap dengan depa, wish good morning, bagi mandi, bagi makan. Apa lagi depa mau?? Spoiled brat!


Jadi bila kita dah tanam, dah sedang elok kita harvest la kan? Takkan nak layu di hujung mekar hahahahahaa. Pokok-pokok ni kalau dah agak tukaq kaler jadi kuning / brown tu trim la. Bagi ruang pokok baru nak tumbuh. Beri laluan! Beri laluan! Hahahahhaah. Aku  mengantuk sebenaqnya ni.

Selain daripada pokok-pokok herba, aku ada beli kotak hidroponik. Tapi tu tunggu sikit hari lagi (kalau aku ingat aku ada blog kakakakakaka) aku update. 

Selamat bercucuk tanam!



No comments:

Post a Comment