Wednesday 2 March 2016

Makanan Pakej.


Apa itu makanan pakej?

Makanan pakej merangkumi nasi dan lauk yang datang bersekali. Contoh - beriyani + ayam + dalca + acar (bila nak repeat Mahbub!), nasi tomato + ayam masak merah, soto dan apa-apa sajalah.

Menu kami bertiga selalu akan begini.

'Nak goreng-goreng ke? Lauk-lauk ke? Pakej?'

Macamkan bukak kedai tomyam. Hahahahah tapi pakej ni bahaya sikit. Sapa ada kepakaran dia akan take charge. Sebab tu menu hebat dia. Jadi di suatu weekend yang damai, takda plan apa dan nak mereput ja sepanjang minggu (read : weekend aku dah banyak terbakaq ke kursus-kursus), maka kami bercadang untuk masak pakej.

'Ko terer masak pakej kan?'

'Ko nak makan ape?'

'Apa menarik?'

'Nasi ayam.'

Ok merantau pi pasar pagi-pagi cari bahan. Dan seterusnya berkuntau di dapoq. Menu hari itu dibawakan khas oleh Nad. Pergh. Aku kecoq lagi pikiaq.



Pertama sekali adalah ayam. Perghhhhhhhhhhhh. Mengeluh aku bila pikiaq. Aku usha tengok mula-mula rebus la ayam ni sampai empuk (?) ka masak? hahahaha. Lepaih tu Nad blend bawang putih, bawang besaq, bawang kecik dengan halia. Lepaih tu dia masuk kicap cayaq, kicap manis, sos tiram dengan gula. Hampa kacau-kacau lepaih tu rasa la tengok. Bagi secukup rasa hahaha. Kalau nak tambah minyak bijan. Tapi kena careful, minyak bijan ni rasanya intense. Marinate la dalam setengah jam. Then goreng sampai garing. Tu yang hitam tu bukan hangit. Tu kehebatan nama dia. hahahahahaha. Pakat berebut.




Aku nampak dia bubuh cabai hidup [x] bawang putih [x] bawang merah [x] cuka [x] sos tomato [x] gula [x] garam


Lettuce. Resepi? Beli sebungkuih, basuh selai-selai, atoq dalam pinggan. 


Sup ayam ni hampa amik ja stok ayam yang guna masa rebus ayam tadi tu. Bawang putih dengan bawang merah hampa tumis atas darat pun takpa. Lepaih tu masuk kiub pati ayam Knorr, daun sup, daun bawang. Siap. Rasa ikut sedap hampa la.


Lepaih tu yang kicap lebih marinate ayam tadi tu, hampa masak la sikit. Tak payah nak susah-susah dah. 


Nasi ayam. Beras basuh elok-elok. Tips selingan : hampa tau dak basuhan pertama beras tu orang buat cuci muka? Bagi muka elok. Tapi kalau beras dah penuh dengan bubuk, aku cadang rendam kepala hampa sekali. Hahhaha Tips selingan kedua : untuk elakkan bubuk, letak cabai kering dalam beras. Bukan handphone khakahkahakhakahakhakahakhakaa. Aku melawak Pja!!!

Ok nak buat nasi ayam ni, hampa tumis bawang merah, bawang putih dengan halia. Letak la garam secubit, bagi ada rasa. Kalau nak sedap lagi boh butter. Perghhhhhhhhhhh. Beras tu jangan la pi boh ayaq dah. Pakai hasil tumisan tu, dengan chicken stock kalau nak lagi padu. Eh tapi sat aku nampak ada kulit kayu manis. hahahahahah.

Sorry tumis sekali la dengan kulit kayu manis, bunga cengkih dengan bunga lawang hehehehehehehe.




Jujur. Home-made nasi ayam paling sedap aku pernah rasa.


Lepaih makan, lena. Bangun makan lagi. Lena lagi.


No comments:

Post a Comment