Monday 24 August 2015

Sakit Tenat.


Minggu lepaih dapat kiriman emel Koleksi Lembar Bahasa. Terima kasih kepada tuan yang menghantar dah lama saya tak rasa gembira.

Aku tak kisah kalau Bahasa Melayu yang aku dok nampak tu dieja dalam loghat atau slang negeri. Takdak masalah. Yang sakit mata aku bila dok mem-Bahasa Melayu-kan perkataan Inggeris.

Guys - Gais

All of you - jadi you all - Uolls

Like - Loike

Class - Curlast/ Curlasss


Empat ja aku boleh pikiaq la ni.

Ini Bahasa Melayu standard yang di-kiut-kan oleh budak-budak muda, hat tua pun ada jugak dok buat perangai ni.

Sikit - Ciked

Kuat - Kuad

Awak - Awaa

Saja - Sajork

Saya - Saia


Hat ni pulak yang Bahasa Inggeris dieja dengan sangat hodoh.

Tacap - Bersolek

Very Der - Sangat


Aku dok taip ni rasa macam dok terbakaq hujung jari. Tolong la. Jangan mai berkomunikasi dengan aku. Mengeja tu tolong bagi ada akai. Ni dah mengeja macam tu satu hal, gaya bercakap pun nak macam pondan jugak.


Oh. Hat dok kat tempat paling tinggi  baru ni pun guna bahasa paling bawah. Heh.


RIP Bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment