Friday 31 October 2014

Teleskop.


Di suatu petang yang hening..

'Kring kring..' talipun berdering macam biasa.

'Hello, selamat petang, boleh saya bantu?' skrip biasa aku.

'Hello cik, saya daripada Kementerian Penerangan, Kebudaa... emm... aaa...' Dia dah gelabah.

'Takpe cik, saya tau kementerian tu,' simpulan senyum aku dah mula.

'Camni, saya call ni nak tanya, berkenaan permohonan pengecualian untuk menduduki exam sorang calon ni..'

Aku angguk-angguk kepala tanda faham. Walaupun dia tak nampak.

'Dia ni buta, jadi susah la kalau nak ambil exam..' Cuma yang membuatkan aku keliru suara dia seakan bergetar.. sebakkah cakap dengan aku?

Aku tanya pulak. 'Buta sepenuhnya ke?' 


'Tak, sebelah kiri je..' Aku menanti untuk jawapan seterusnya. Senyap.

'Sebelah kanan boleh nampak la?' Aku tanya balik.

'Sebelah kanan tu rabun teruk.. sebab kalau baca dia kena pakai TELESKOP.'
 

Aku kena diam. aku betul-betul kena diam. 









 




No comments:

Post a Comment